Tatra 57b pana Miloslava Říhy je od ostatních „padesátsedmiček“ na první pohled odlišná. Jedná se totiž o jediné provedení, lze říci prototyp. I proto má tatrovka samostatnou záložku v našem seznamu modelů.
Uvedená Tatra 57b nemá běžné kopřivnické chassis. Spíše by se jednalo o chassis složené z dílů Tatry 57b i předchozích modelů. Unikátní je pak modrá karoserie. V karosárně Sodomka měli zaměstnanci možnost upravit nebo vyrobit si karoserii na své vlastní auto. Této možnosti se chopil i pan Říha. Nejprve stavěl karosérii doma, později ji převezl do karosárny a dokončil ji tam. Vůz byl modernějšího vzhledu, než by napovídal rok výroby. Josefu Sodomkovi se výsledek líbil a přezentoval Říhovu tatrovku na Pražském autosalonu. I vedení Tatry se výsledek líbil. Vzhledem k politickým změnám v roce 1948 se nenaplnily myšlenky na větší výrobu a toto provedení Tatry 57b zůstalo ojedinělé.
Zajímavostí je skutečnost, že Josef Sodomka požádal Miloslava Říhu o zapůjčení vozu pro svatbu své dcery. Přece jen Velorex, který Sodomka směl vlastnit a používat po znárodnění, byl pro takovou akci zcela nevhodný.
Do dnešních dnů se vůz zachoval takřka v původním nerenovovaném stavu ve vlastnictví rodiny pana Říhy.
Text a foto: Michal Primák